Praktisk informasjon

Legevakta er for alle, men ikke for alt. Du skal kun ringe legevakt når du trenger akutt helsehjelp. Legevakta tilbyr øyeblikkelig helsehjelp ved sykdommer, skader og kriser.

Helsepersonalet vurderer alvorlighetsgraden ut fra et medisinsk sorteringssystem. Når du ringer til legevakta blir du hastegradvurdert, og får råd og veiledning. Hvis du blir bedt om å komme til legevakta kan det være lang ventetid, men du vil få en ny hastegradsvurdering så snart som mulig etter oppmøte.

Betaling

1. Etter legetimen mottar du en SMS til mobilen din. 

2. Trykk på linken i SMS’en.

Nå åpnes en side i nettleseren med overskriften MediPay på telefonen din.

3) Trykk på «Start betaling»

4) Nå er du kommet til «mobil Checkout».

Her velger du betalingsmiddel:

  • vipps
  • bankkort
  • faktura

Hvis du ikke har mulighet til å betale med disse betalingsmidlene ber vi deg ta kontakt i luken.

Vipps

  • Har du Vipps installert på mobilen din, kan du betale med dette. Mobilnummeret er normalt ferdig utfylt.
  • Etter at du har bekreftet mobilnummeret, sendes du til Vipps-appen for å bekrefte betalingen.
  • I enkelte tilfeller kan det være nødvendig at du selv starter opp Vipps-appen og bekrefter betalingen der.
  • Betalingen blir ikke fullført før du har godkjent den i Vipps-appen.

Bankkort

  • Her må du taste inn kortnummer, utløpsdato og CVCkode (fra baksiden av kortet). Du kan også skanne dette fra kortet. Hvis du ønsker å lagre opplysningene må du kontrollere at det er haket av i ruten: “Lagre mitt kort for framtidig kjøp”.
  • Trykk så på betal-knappen.
  • Deretter vil banken/ kortselskapet be om en verifisering. Ofte vil dette være mobil BankID eller en kode.
  • Du får til slutt bekreftelse på at betalingen er utført.
  • Neste gang du betaler trenger du bare å taste inn CVC-koden.

Faktura

  • Da mottar du en faktura på e-post som må betales innen 14 dager.
  • Du må taste inn de siste 5 sifrene av personnummeret ditt, og PayEx vil gjøre en kredittsjekk av deg.