Praktisk informasjon om leie av el-bil

Vi tilrettelegger for utleie på timebasis på kvelder og i helger. Det gjør det enklere for flere å ha tilgang på bil når man bare trenger det en gang iblant.

Husk å laste ned appen Move About der du laster ned apper og følg instruksjonene. Du må legge inn bilde av sertifikatet ditt, e-postadresse og bankkontonummer. Move About sjekker at alt er i orden og sender deg så en bekreftelse på e-post. Det kan ta litt tid før appen er klar til bruk så det lønner seg å gjøre alt ferdig i god tid før du trenger å leie bil.

Hvor er bilene tilgjengelig?

Det er montert ladestasjoner hvor bilene hentes og leveres etter bruk. Ladeplassene er merket tydelig. Foreløpig er det 2 steder i Skiptvet kommune:

  • 1 bil på Kirkelund skole (parkeringsplass)
  • 1 bil på Sollia

Hvilke typer biler er det?

Vi har avtale om 2 stk. Nissan Leaf e+ 62 kWt, 5-seter, 28-38 mil rekkevidde​. Les mer om bilen her: https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf.html

Smittevern

Det er desinfiseringsmiddel og servietter i alle biler som du må bruke på ratt, dashboard, girspake, håndtak etc. før og etter kjøretur.

Skiptvet 3

Hvordan kan bilene tas i bruk?

1. Bestill bil

Logg inn på appen og fortell når og hvor du vil hente bilen. Du kan se i appen hvor du finner bilene parkert og hvilke som er ledige. Velg hvilken type bil du vil leie ved å trykke på «book». Sjekk att du har riktig dato! Når du har valgt bil kommer det spørsmål om hvilket tidsrom du trenger bilen. Når tidsrom er valgt bekrefter du booking. 

2. Hent bilen

Du får en tekstmelding tre minuttet før det klokkeslettet du har satt at leietiden skal starte. Den inneholder en lenke du trykker på for å komme inn i systemet. Følg anvisningene og informasjonen i meldingen.

Når du har bekreftet spørsmålene og gått videre kan du låse opp bilen ved å skrive inn den PIN-koden du la inn ved registreringen av appen, trykk så enter.

I SMS'n står bilens regnr slik at du finner den bilen du har leid. Har du glemt PIN-koden finner du den under "min profil" i appen din. Der finner du også kontaktinfo til kundeservice om du trenger hjelp med noe.

3. Ta ut ladekabel av stolpen og ta med deg ladekabelen

Når bilen er låst opp tar du ut nøkkelen som sitter i en kontakt inne i hanskerommet. Fjern ladekabelen fra bilen og ladestolpen og legg den bak i bilens bagasjerom.  

Ta den først ut av bilen og så fra ladestasjonen. På Nissan sitter det en knapp med et bensinpumpesymbol på venstre side av rattet du kan trykke på for å løse ut ladekabel om det er behov for det.

4. Kjør!

Sett deg inn i bilen, ta på deg setebelte, og vri om tenningen eller trykk på startknappen til høyre for rattet. Det kommer en liten "plingelyd" når bilen starter. Husk at det er røyking forbudt i alle bilene. Ha en flott tur!                          

5. Returner bilen og sett den på lading

Tøm bilen for personlige eiendeler, og sørg for at bilen er fri for søppel. Husk å sett bilen på lading, slik at den har tilstrekkelig med strøm for neste bruker. På Nissan-modellene åpner du luken hvor ladekabelen skal settes inn ved å trykke på  knappen til venstre for rattet med et "bensinpumpesymbol". Luken sitter i fronten.

Sjekk at dørene låser seg automatisk etter ca. 30 sekunder.

Se detaljer i brukerveiledning under: 

Praktisk info

  • Lading: En bruker kan ikke forvente at bilen til enhver tid er ladet opptil 100%. Bilen kan ha vært i bruk rett før en har reservert. Brukeren vil få opplyst om aktuell ladestand rett før leieperioden starter. Det er lurt å planlegge reisen sin mtp. nødvendige ladestopp.
  • Leietid: Leien bør avsluttes innen reservert tidsrom. Når leietidsrommet har passert belastes brukeren for en ny leietid på 30 min. Husk derfor å levere bilen innen bestilt leietid. Det er også mulig at en ny bruker venter på bilen.
  • Avregning: Ved oppstart av leietiden reserveres et beløp på kortet til brukeren. Beløpet kan være større enn omtalt leiebeløp, fordi MoveAbout reserverer for leiebeløp og mulig bomkostnader. MoveAbout avregner faktisk bruk etter 20 timer, så at riktig beløp vil først da være synlig på kortet til brukeren.

Hvem kontakter jeg?

Alle spørsmål om praktisk bruk av bilen og evt. feil og mangler meldes direkte til Move About på tlf. 958 07 000, 

e-post kundeservice@moveabout.no (Døgnåpen). 

All service gjennomføres av Move About.

Noen spørsmål og svar

Kan jeg låne bil ett sted og sette den fra meg et annet sted? 
Svar: Nei, det kjøretøyet du har lånt må settes tilbake samme sted du hentet det.

Er det måling/registrering av bruken på kjøretøyet? For eksempel GPS, kWh-forbruk, kjørestil osv?
Svar: Skiptvet kommune registrerer ikke noe av dette. Firmaet som leier oss bilene gjør det og vi vil kunne få rapporter fra dem for å legge til rette for hvor mange biler vi trenger, hvilken type og annen praktisk informasjon.

Kan elbilene kjøres til Sverige?
Svar: Ja, elbilene som er til utleie i Skiptvet kan kjøres til Sverige, forsikringen gjelder også der.

Hva gjør jeg om jeg ikke rekker tilbake for å levere bilen til avtalt tid?
Svar: Gå inn på appen og forleng lånetiden din på den måten om bilen er ledig for det tidsrommet du trenger. Om ikke - ta kontakt med Kundeservice på telefon 958 07 000