I Norge har økte strømpriser kombinert med et svært høyt forbruk av energi ført til et økende behov for energieffektivisering og nye løsninger. Den nye kampanjen til Klima Østfold, Viken fylkeskommune, og EU-prosjektet ENCHANT tar sikte på å redusere strømforbruket i norske husholdninger. Kampanjen er en del av en stor satsning som rulles ut i seks andre europeiske land det kommende året.

Ønsker man å delta i kampanjen, og sikre seg en mulighet til å vinne energibesparende premier, klikker man seg inn her: https://app.enchant-project.eu/no/.

– Vi ønsker å lære så mye som mulig om innbyggerne sitt energiforbruk. Uten denne kunnskapen vil vi ikke kunne motivere befolkningen til å gjøre endringer. Endringer som vil være positive både for den individuelle innbygger, men også for klimaet, sier fylkesråd for plan, klima og miljø i Viken fylkeskommune Annette Lindahl Raakil (Sp).

I løpet av kampanjeperioden, vil registrerte deltakere lære mer om eget strømforbruk og hvordan det kan reduseres. Gjennom å delta i kampanjen vil du få tips og tilbakemeldinger om hva du kan gjøre for å redusere strømforbruket og flytte det til tidspunkter på døgnet når strømmen er mindre kostbar.

– De som deltar i kampanjen, må svare på noen enkle spørreundersøkelser og rapportere inn sitt eget strømforbruk på en ukentlig basis i 6 uker. Det vil gi forskningsprosjektet meget verdifull informasjon. I retur får deltakerne innsikt i eget energiforbruk, tips og råd om hvordan man kan redusere energiforbruket, og vil indirekte få mulighet til å påvirke energipolitikken i Europa gjennom EU-prosjektet ENCHANT, sier prosjektleder Christian Klöckner.

Mulig å vinne energibesparende premier

I tillegg har flere av de som deltar mulighet til å vinne premier som kampanjen stiller med til de som registrerer eget strømforbruk i portalen gjennom kampanjens varighet.

– Hvis man deltar i kampanjen og legger inn sine data har man mulighet til å vinne blant annet en elsykkel, varmepumpe, elbil-lader, vedpakke (som inkluderer en elektrisk motorsag, verneutstyr, m.m.), gratis energirådgivning, vinterdekk til sykkel, for å nevne noen. Håpet er at dette kan være en ekstra gulrot for innbyggerne til å bruke de tre minuttene i uken det vil ta å gi prosjektet denne verdifulle informasjonen, som også kan bidra til en litt «snillere» strømregning for deltagerne.

Vitenskapelig studie

Kampanjen er del av en vitenskapelig studie i det EU-finansierte ENCHANT-prosjektet som tester hvilken strategi som best motiverer innbyggere til å spare energi, og hvilken informasjon husstander trenger. For å undersøke dette vil ikke alle deltakere i undersøkelsen motta samme type informasjon.

 

Ønsker du å vite mer om prosjektet? Da kan du lese mer her.